برگزاری اجلاسیه استادان معارف اسلامی (پنجمین اجلاسیه) کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

برگزاری اجلاسیه استادان معارف اسلامی (پنجمین اجلاسیه) کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی دانشگاه معارف اسلامی، اجلاسیه استادان معارف اسلامی (پنجمین اجلاسیه) کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همت دانشگاه معارف اسلامی و با همکاری مراکز علمی در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روح‌الله شاکری در افتتاحیه این اجلاسیه که در سالن شهید سپهبد سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، ضمن خیر مقدم به اساتید معارف اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و تبریک روز معلم، خاطرنشان کرد: تربیت فضلا و دانشمندان و اساتید معارف اسلامی، تربیت محقق و تدوین متون دروس معارف اسلامی یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه معارف اسلامی است.
وی بررسی و تبیین اندیشه‌های اندیشمندان متصل به سرمنشاء نورانی قرآن را از رسالت‌های دانشگاه معارف اسلامی برشمرد و اظهار داشت: یکی از جدی‌ترین مطالبات اساتید و دانشجویان از این مجموعه این است که راه را برای معارف قرآن در فضای دانشگاه هموار سازیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شاکری به نقش‌آفرینی‌های دانشگاه معارف اسلامی در بسط و نشر معارف قرآنی در فضای دانشگاه اشاره کرد و ابراز داشت: از ۲۰۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه پنجمین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای بالغ بر ۷۰ مقاله به عنوان مقالات برتر اساتید معارف انتخاب شد.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی از رونمایی کتاب ۵ جلدی آثار فاخر در این اجلاسیه خبر داد و افزود: در این دور از اجلاسیه پنل‌های تخصصی متعددی از جمله کمیسیون معارف قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن نوین، انقلاب اسلامی و مبانی نظری نظام اسلامی در قالب کمیسیون‌های تخصصی ارائه خواهد گردید.
وی بر اهمیت تداوم ارتباط مستمر با قرآن تأکید نمود و با بیان اینکه اساتید معارف باید در کنار ارتباط عمیق‌تر مبتنی بر تدبر، انس با قرآن را با محوریت تأمل بر آیات در دستور کار قرار داده، معارف قرآنی را استخراج و ناظر به نیازهای اجتماعی در اختیار تنوع مخاطبان قرار دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاکری با تأکید بر لزوم راهبری جامعه بر اساس اندیشه‌های قرآن‌محور، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی محور تمام مباحث و رویکردهای خود را در سیر تمام مراحل زندگی بر محوریت قرآن ترسیم نموده‌اند؛ امیدواریم که بتوانیم اندیشه‌های ناب را در فضای دانشگاهی بسط داده، مطلعی بر نشر معارف قرآنی در حوزه‌های تخصصی باشد.

 

سخنران بعدی این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی بود که در ابتدای سخنان خود بیان داشت: درس دو واحدی «مرجعیت قرآن» در برخی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و نیز جامعه المصطفی العالمیه ارائه شده است.دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، اظهار داشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تأثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می‌گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تأثیر مادر فرا گرفتند.
عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت‌تأثیر استاد خود بودند.
وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست، و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت‌مداری حوزه نجف است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی اصفهانی به سابقه بیان تفسیر توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته‌ای یکبار به قم آمده و تفسیر می‌گفتند. ایشان سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره‌های حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را می‌گفتند. سال ۶۹ تا ۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان بیان می کردند.
وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب تصریح دارند: «مسأله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و مانند اینها مهم است. ما واقعاً در این زمینه‌ها کم کاریم.»
حجت‌الاسلام رضایی اشاره به موضوع جهت‌دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید کرد و با بیان اینکه علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانسته، از طرفی هدایت قرآن را عام و شامل تمام علوم می‌دانند که در مبانی و اهداف تأثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قرآن به تولید علوم انسانی قرآن بنیاد تأکید دارند.
ایشان سپس با اشاره به تأثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان‌نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تأثیر این کنگره گرفته شده است.
وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: بر این اساس دو واحد درس «مرجعیت قرآن» در برخی دانشگاه‌ها و جامعه‌المصطفی العالمیه ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی در بخش پایانی سخنان خود به اهداف و رویکردهای کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت نموده و ۱۶ کارگروه علمی هم شکل گرفته است.
دبیر علمی کنگره یادآور شد: ۲۱۱ پیش‌نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسی‌های ترویجی نظریه‌پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲۵۰۰ چکیده و حدود ۱۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی اصفهانی به دریافت مقالات همایش به ۲۱ زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا این کنگره در شهرهای متعدد ایران از جمله تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز برگزار شود. در خارج از کشور نیز کشورهای لبنان و سوریه، هند، افغانستان، پاکستان، اندونزی و برخی از کشورهای آفریقایی اعلام آمادگی کرده‌اند.
در ادامه این مراسم تعدادی از نویسندگان مقالات برتر، به ارائه مقالات خود پرداختند.

 

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سخنران بعدی مراسم بود که ضمن حضور در اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور و تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی(علیه‌السلام) در رابطه با جایگاه قرآن در تجلی زندگی مؤمنانه اظهار داشت: با اینکه همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روزبه‌روز بر آن افزوده می‌شود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمان‌ها تا روز قیامت نازل کرده است، افزود: امام هادی(علیه‌السلام) در پاسخ به این سؤال که چه سرّی است که قرآن هرچه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگی و طراوت آن افزوده می‌شود؟ افزودند: چون خداوند تبارک و تعالی، آن را تنها برای زمانی خاص و مردمی خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانی و برای هر مردمی، تا روز قیامت، تازه و با طراوت است.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و گفت: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تأمل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن می‌شود به دل‌ها راه یافت و در دل‌ها نفوذ کرد.
وی با تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنه‌ای در میان فرهیختگان قرآن‌پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و پس از انقلاب متفاوت بوده و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار داده است.
آیت‌الله حسینی بوشهری تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و گفت: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر کردند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.
وی با تأکید بر اهمیت پایش همه جانبه اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: برخی اساتید در بررسی کلمه به کلمه و جمله به جمله تفاسیر امام خامنه‌ای، نکات بدیلی را در رابطه با روش و گرایش تفسیری و قواعد آن ارائه نمودند.
آیت‌الله حسینی بوشهری تدبر در قرآن را از مهم‌ترین نکات پیش از تلاوت قرآن دانست و ابراز داشت: شأن پیامبر(ص) شأن تبیینی نسبت به آیات قرآن بود؛ لذا در تدبر به قرآن باید در عین توجه به محکمات، معنای متشابهات را در مسیر ارجاعات علمی قابل قبول استخراج نمود.
وی با بیان اینکه تفسیر قرآن باید به گونه‌ای باشد که خواص بپسنند و عوام بفهمند، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن رهبر معظم انقلاب همچون سیاق علامه طباطبایی(ره) متأخذ از «الْقرآنُ یُفَسِّرُ بَعْضُهُ بَعْضاً» است، لذا کسی که می‌خواهد یک آیه تفسیر کند، باید به سایر آیات قرآن اشراف داشته باشد تا به بیراهه نرود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح تفسیر قرآن به قرآن، به مصادیقی از آیات الهی که مکمل و مفسر دیگر آیات هستند، اشاره و به تبیین برخی از ملاک‌های زندگی مؤمنانه از نگاه قرآنی پرداخت.
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه باید به دغدغه‌های اجتماعی جامعه پرداخت و خود را محصور در احکام فردی نکنیم، اظهار داشت: باید با رویکرد هدایتی و تربیتی وارد میدان تجلی احکام اجتماعی شده و راه‌حل‌ها را از بندبند آیات قرآنی اتخاذ نماییم.
وی، قرآن را نسخه شفابخش، موعظه‌گر، هدایت‌آفرین و رحمت‌بخش برای مؤمنان دانست و اظهار کرد: با تحت‌تأثیر موعظه قرآن قرار گرفتن، زنگارها از دل زدوده شده، زمینه هدایت فراهم خواهد شد و کسی که مشمول هدایت گردد، مشمول رحمت الهی خواهد بود.
آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در چند جلد مکتوب خلاصه کرد، افزود: بحث‌های تفسیری رهبر معظم انقلاب با راه و سخن ایشان عجین شده است، به گونه‌ای که هرجا سخنی می‌گویند، مبتنی بر نکته‌سنجی‌های دقیق و عمیق معارف قرآنی است.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به جایگاه سنت‌های اجتماعی جوامع در نگاه قرآنی، شبهه‌زدایی از معارف قرآنی در اذهان مخاطبان را یکی از سیره‌های تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست.
وی به تبیین مصادیقی از نحوه پاسخگویی رهبر معظم انقلاب به شبهات مبتنی بر نگاه قرآنی پرداخت و با تأکید بر این که زندگی حقی همگانی است اظهار داشت: اینگونه نیست که یک عده‌ای هر کاری دلشان خواست انجام دهند و از دیگران بخواهند که ساکت بمانند.
آیت‌الله حسینی بوشهری مقابله و مقاومت را تنها مسیر عقلی و دینی پاسخ به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی دانست و ابراز داشت: اسلامی که در رأس ابراز عواطف احساسی است؛ وقتی با جنایات ظالمان مواجه می‌شود، دستور به تنبیه و مقابله می‌دهد.
در ادامه این مراسم از مجموعه مقالات پنجمین اجلاسیه کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رونمایی شد.

 

سخنران بعدی اجلاسیه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بودند. ایشان در ابتدای سخنان خود بیان کرد: معلمی شئون و حوزه‌های مختلفی دارد.
وی با طرح این مطلب که پیامبر اکرم(ص) برای تأسیس جامعه کوچک مدینه‌النبی رنج‌های دلسوزانه‌ای را متحمل شدند، خاطرنشان کرد: با وجود بسیاری از کاستی‌ها اثر قرآن آنقدر مؤثر و ملموس بود که علی‌رغم محرومیت جامعه از مفسران قرآنی شاهد انقلابی علمی در جهان بودیم، و تمدنی در جهان رقم خورد که تمام تمدن‌های علمی و سیاسی و اقتصادی پیش از خود را در محاق قرار داد، به گونه‌ای که در قرن ششم تا هشتم شاهد جریان فزاینده علمی بودیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به سیر تطور جهان اسلام در گذرگاه‌های مختلف تاریخی اشاره نمود و ابراز کرد: آثار عمل به قرآن در قرن‌های ابتدایی آغاز اسلام مشاهده شد. «حیرت‌نامه» نوشته نخستین جهانگرد ایرانی و نشان‌دهنده تسخیر جان انسان‌ها توسط مبانی اسلامی و قرآنی بود؛ انسان شرقی وقتی با این تمدن مواجه می‌شد، قالب تهی می‌کرد.
وی گفت: در مواجهه با غرب و تمدن غربی شاهد روشنفکران احیاگر و کنشگرانی بودیم که عمل به قرآن و توجه به معارف قرآنی را انکار دستاوردهای بشری می‌پنداشتند و دنبال این بودند که آموزه‌های غرب و شرق را مخلوط کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی با بیان اینکه گروهی با اصالت دادن به دستاوردهای تمدن غربی به دنبال توجیه دینی و اسلامی بودند، اظهار کرد: گروهی به دنبال کشف علل عقب‌ماندگی تاریخی مسلمانان و کاوش گنجینه‌های تمدن خفته اسلام در سرزمین های اسلامی بودند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ما به دنبال مقابله با روش‌های مختلف استعماری، اتفاقات جنگ‌ها، دوران مشروطه و انحرافات جریان واداده غرب‌گرا بودیم، تصریح کرد: در پیام سیاسی امام خمینی(ره) قرآن و دعوت به این کتاب آسمانی اولین حرکت سیاسی امام(ره) برای رهایی اسلام از چنگال غرب است. در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب باور به قرآن و تحقق وعده‌های قرآنی جایگزین وعده‌های بی‌پایه اندیشه‌هایی است که بر خلاف قرآن و بر پایه اندیشه‌ای مادی بنا شده است.
وی اسلامی شدن علوم انسانی را مهم‌ترین جلوه حرکت قرآنی در علوم انسانی دانست و افزود: در علوم انسانی مبانی و پیشرفت‌ها، ابتدا علم را متحول نموده و این امر مهم، موضوع بنیادی تفاوت علوم انسانی با سایر علوم است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی در ادامه به برجسته‌ترین تحولات سیاسی جهان در ماه‌های اخیر اشاره و مقاومت مردم غزه را تجلی مقاومت و صبر قرآنی امت اسلام دانست و تشریح کرد: اسرائیل با اینکه چند برابر بمب‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی و در سایه حمایت، تأیید و سکوت غربی‌ها، غزه را مورد حمله قرار داده است اما غرب در مقابل مقاومت مردم فلسطین درمانده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به فرازهایی از نامه امام خمینی(ره) به گورباچف پرداخت و گفت: امامی که به فروپاشی شوروی از دو سال قبل ندا داد، به تاریخ انقضای لیبرال دموکراسی در گذر زمان نیز تصریح کرده است.
وی به وعده‌های صادق معارف قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: بر همه اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوری‌های قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی در پایان ضمن تأکید بر اهمیت بازشناسی رسالت تاریخی، با بیان اینکه ایران اسلامی به قله‌های کرامت انسانی و حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است، عنوان کرد: الزامات نقش‌آفرینی در قله عقل و عدل جهانی نیازمند حضور پرشور و مخلصانه اساتید معارف اسلامی حوزه و دانشگاه است.
در ادامه اجلاسیه، کمیسیون‌های پنجگانه با ارائه مقالات برگزیده آغاز به کار نمودند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه اجلاسیه استادان معارف اسلامی کنگره، تقابل جریان حق و باطل را حتمی و پیروزی را از آن مؤمنان صابر دانست.
ایشان با بیان اینکه عبودیت در عین سوق دادن انسان به مسیر حق، پایداری آدمی در جبهه حق را استوار می‌سازد، خاطر نشان کرد: عملیات وعده صادق اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را درهم شکست و جبهه باطل را زبون و درمانده ساخت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان در آئین اختتامیه بر اهمیت تلاش برای ترویج معارف قرانی تأکید نمود و خاطرنشان کرد: معرفی و تبیین اندیشه‌های قرآنی و بهره‌گیری از سرچشمه زلال معارف ناب الهی بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه برپایی یادواره و کنگره بزرگداشت اندیشه علما در برطرف‌سازی حجاب معاصرتی که در مورد شخصیت‌های علمی وجود دارد، بسیار مؤثر است، ابراز داشت: امروز به مناسبت روز معلم و استاد باید قدردان زحمات و تلاش‌های اساتید در چشاندن حلاوت معارف الهی باشیم و دست یکایک ایشان را ببوسیم.
مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مباحث پیرامونی حق و باطل در اندیشه قرآنی اشاره کرد و با بیان این که ابعاد مختلف و گستره وسیع حق و باطل مورد توجه قرآن کریم قرار گرفته است، گفت: این از اعجاز قرآن است که مباحث به گونه‌ای بیان شده که هزاران بار می‌شود از مباحث و معارف قرآنی برداشت‌های پویایی داشت.
وی حق و باطل را دو جریان اصیل و مهم تاریخ بشریت توصیف نمود و با بیان این که نگاه جریانی به حق و باطل می‌تواند راهبردها و کارکردهای متعددی را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: اگر به مباحث حق و باطل نگاه دقیق و درستی داشته باشیم، شاهد استخراج‌های ویژه‌ای در حوزه‌های معارفی خواهیم بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان با بیان این که اگر انسان بتواند ارتباط اجزاء و لایه‌ها و ابعاد مختلف حق و باطل را به درستی تشخیص دهد، اصول و فروع را به خوبی از هم بازشناسی خواهد نمود، اظهار داشت: استخراج اصول هنر مانوس یافتگان با کلام و بیان قرآنی است.
وی با اشاره به این که در قرآن کریم آیات متعددی در رابطه با فلسفه آفرینش وجود دارد، به فرازهایی از آیات سوره نور اشاره و با بیان این که مهم‌ترین آیات مربوط به فلسفه آفرینش در آیات این سوره مبارکه نازل شده است، خاطرنشان کرد: فلسفه آفرینش رحمت الهی است.
مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی مسیر عبودیت را بهترین و والاترین مسیر بهرمندی از فیوضات الهی توصیف نمود و با بیان این که رحمت واسعه الهی مشمول تمام انسان‌ها می‌گردد، اظهار داشت: رحمت خاص الهی مخصوص مؤمنان است و مسیر بهرمندی از این رحمت‌ها قرار گرفتن در جاده عبودیت است.
وی به ثمره عبودیت در نگاه قرآن اشاره کرد و با تأکید بر این که تجلی عبودیت، مقابله و مبارزه حق و حقانیت با جهل و باطل است، یادآور شد: فلسفه تمام آفرینش برای رسیدن به علم است؛ تا علم وجود انسان را فراگرفته او را در مسیر آسمانی شدن قرار دهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان با بیان اینکه عبودیت در عین سوق دادن انسان به مسیر حق، پایداری آدمی در جبهه حق را استوار می‌سازد، خاطرنشان کرد: عملیات وعده صادق اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را درهم شکست و جبهه باطل را زبون و درمانده ساخت.
وی تصریح کرد: سنت الهی بر این امر استوار است که در تقابل و رویارویی حتمی حق و باطل، هرگاه اهل حق خالصانه و با ایمانی استوار ایستادگی نمایند، پیروز میدان‌ها خواهند شد و همچون پتکی حق بر سر باطل فرو خواهد آمد.
مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت توجه به بازشناسی جایگاه و تکیه‌گاه اهل ایمان تصریح نمود و خاطرنشان کرد: باید قلب اهل ایمان قرص و محکم باشد، که خداوند وعده پیروزی را به صابران مؤمن داده است؛ جریان حق در هیچ برهه تاریخی اینچنین سرافراز نبوده است؛ این مهم ثمره دوره تلاش خالصانه ربیون و صالحان راه خداست.
پایان‌بخش اجلاسیه اساتید معارف اسلامی، تقدیر از مقالات برتر و شایسته تقدیر بود.

منبع خبر: روابط عمومی