گروه پژوهشی قرآن و متون اسلامی

معرفی گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث

قرار گرفتن دروس معارف اسلامی در برنامه آموزشی مقطع کارشناسی کلیه رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در همین راستا و در نتیجه سال‌ها تجربه أمور آموزشی و پژوهشی در اداره آموزش و سپس مرکز تدوین و برنامه‌ریزی متون درسی در زیرمجموعه معاونت أمور اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد.
یکی از رسالت‌های دانشگاه معارف اسلامی ارتقای کیفی محتوای آموزشی و تدریس اساتید گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها است. اگرچه فرایند یاددهی ـ یادگیری در دانشگاه‌ها نیازمند راهبردهایی است که منجر به رشد توانایی‌های خلاق اساتید می‌شود؛ اما این موضوع در مورد گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ زیرا که این دروس در بسیاری از موارد برای دانشجویانی تدریس می‌شود که در عرصه علوم انسانی تحصیل نمی‌کنند.
دانشگاه معارف اسلامی در راستای تحقق این مهم، با تشکیل گروه های پژوهشی در پنج رشته مدرسی معارف اسلامی، گامی پر برکت برای تأمین کتب درسی معارف اسلامی و انتشار کتاب‌های کمک درسی مربوطه به منظور ارتقاء کیفی دانش اساتید و دانشجویان برداشته است. از این رو به تناسب پنج گرایش دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث به عنوان یکی از گروه‌های پنج­گانه دانشگاه معارف اسلامی ایجاد شده است.
پیدایش گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث نیز در جهت فراهم‌ساختن بسترهای لازم برای بهبود هر چه بهتر فرایند یاددهی ـ یادگیری اساتید و دانشجویان در گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها در عرصه معارف قرآن و نهج البلاغه است.

تعریف

«گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث»، گروهی علمی ـ پژوهشی است که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و به منظور فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلّاقیت‌های فردی و گروهی اساتید معارف اسلامی دانشگاه‌ها با محوریت تفسیر موضوعی قرآن و نهج البلاغه در ساحت‌های تدریس و پژوهش و تأمین محتوای آموزشی در این زمینه تأسیس و اداره می‌شود.

رسالت و اهداف

تدوین، ارتقای کیفی و بازنگری کتاب‌های درسی گروه معارف اسلامی در عرصه تفسیر موضوعی قرآن و نهج البلاغه.
تدوین کتاب‌های دانش‌افزایی در عرصه معارف قرآنی و حدیثی.
حمایت از محصولات علمی اساتید دروس معارف اسلامی در عرصه معارف قرآنی و حدیثی.
حمایت از ایده‌ها و روش‌های تدریس خلاقیت‌محور (در راستای یادگیری برانگیزاننده و معنادار در دانشجویان).
تعامل اثربخش با مراکز علمی و پژوهشی در راستای تولید کتاب‌های دارای اولویت با محوریت مباحث قرآنی، علوم قرآن و علوم حدیث.
تلاش برای مهارت‌افزایی تدریس اساتید تفسیر موضوعی قرآن و نهج البلاغه گروه معارف اسلامی دانشگاه‌ها.

مشخصات گروه

  1. مدیر گروه

نام: دکتر علیرضا کمالی

تخصص: دكتری مدرسی معارف اسلامی گرايش قرآن و حديث

شماره تلفن: ۳۲۱۱۰۳۵۵ ـ ۰۲۵

صفحه شخصی: 

  1. کارشناس پژوهشی گروه

نام و نام خانوادگی حجتالاسلاموالمسلمین علی محمدی مجد
تخصص
شماره تماس ۳۲۱۱۰۵۶۵ ـ ۰۲۵
  • آدرس: قم، بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶، دانشگاه معارف اسلامی، طبقه دوم، معاونت پژوهش، اتاق ۲۰۷، گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث.

آثار گروه

در این زمینه گفتنی است که این گروه تاکنون کتب متعددی در عرصه «تفسیر موضوعی قرآن کریم»، «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» و کتب کمک درسی منتشر کرده است. کتاب های منتشر شده عبارتند از:

الف: کتاب­­های درسی

گروه هدف و مخاطب کتب درسی، دانشجویان و دانش‌پژوهان مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات علمی هستند. از اهداف این گروه در یک برنامه بلند مدت، تدوین و تالیف کتب درسی متناسب با شاخه‌های اصلی رشته‌های دانشگاهی است.

ب: کتاب­های کمک درسی

کتب کمک درسی نیز با هدف دانش‌افزایی و تقویت بنیة علمی مدرسان معارف اسلامی نگاشته می‌شود که تا کنون در موضوعات مختلف اجتماعی، اخلاقی، حقوقی، و عبادی بر پایه قرآن، حدیث و نهج البلاغه چندین اثر ارزشمند و مفید توسط این گروه منتشر شده است.

گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث جهت بهبود و ارتقا سطح علمی این کتب و بروز‌رسانی این آثار همواره از دیدگا‌ه‌ها، پژوهش‌ها و آثار قلمی اساتید و اندیشمندان حوزه معارف اسلامی استقبال می‌کند و به همین منظور در برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی متناسب با گرایش های علمی و نیازهای مدرسان معارف اسلامی همچون برگزاری جلسات نقد کتاب با واحد ارزیابی و امور پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی مشارکت می‌کند.

ج. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تفسیری