گروه پژوهشی انقلاب اسلامی

معرفی گروه پژوهشی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین تحول دو قرن اخیر، تغییر بنیادین در همه ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را هدف قرار داده است. تمام این تغییرات می بایست مبتنی بر آرمان­ها و ارزش­های دین مبین اسلام تحقق پیدا کند. اما در دنیای پیشرفته، پیچیده و دائماً در حال تطور و تغییر معاصر، همه چیز بر پایه دانش و پژوهش سامان یافته است. نقش دانش در نیل به هر هدف و آرمانی تا اندازه ای گسترش یافته که نه تنها دولتهای استعماری بلکه حکومتهای مستبد نیز چاره ای جز در به خدمت گرفتن دانش نمی­بینند. انقلاب اسلامی در چنین بستر تاریخی به وقوع پیوست؛ در شرایطی که دنیای متجدد و توسعه یافته استیلای تمام عیار و همه جانبه خود بر سایر ملل و جوامع را با ابزار دانش گسترش داده بود. برای جامعه ایران نیز همین مسیر تعریف شده بود. دانشگاهها، نهاد و ساختار اصلی خدمتگذار چنین فرایندی هستند و تمام علوم، از جمله علوم انسانی مبتنی بر ارزشها و اصول مدرنیته تعریف و تشخص پیدا کردند. در چنین فضایی انقلاب اسلامی هم به دلیل ماهیت ذاتی خود که برای عقل و علم ارزش ذاتی قایل است و هم به خاطر شرایطی که در آن قرار گرفته بود باید جهت و بنیاد دانشگاه ها و نهادهای علمی را به سمت اسلام و آرمانهای توحیدی تغییر می داد. اما ساختار منجمد دانشگاه و رویکرد تقلیدی  حاکم بر آن و نیز تسلیم در برابر داشته ها و واردات فکری و نظری  تمدن سکولار اجازه ی ایجاد تغییر بنیادین در زمانی کوتاه و در شکلی مطلوب را به متولیان امر نمی داد. باید مسیری میانبر برای این مقصود تعریف می شد تا دست کم ارزشهای اسلامی تا حدی در دانشگاه نمود بیابد و دروس معارف چنین امری را عهده دار شدند. نقش استاد و متن علمی در این فرایند اهمیت بسیار دارد. دانشگاه معارف اسلامی  در هر دو حوزه- تربیت مدرس و تولید متون متقن، متین و جذاب- وظایف سنگینی را متقبل شده است. گروه پژوهشی انقلاب اسلامی همدوش با گروه آموزشی و همانند دیگر گروههای پنجگانه موظف است مطالعات و پژوهشهای حوزه انقلاب اسلامی را مدیریت و راهبری کند.

تشکیل گروه پژوهشی انقلاب اسلامی در «دانشگاه معارف اسلامی» نیز در جهت فراهم‌ساختن بسترهای لازم برای بهبود هر چه بهتر فرایند یاددهی ـ یادگیری اساتید و دانشجویان در گروه‌های معارف دانشگاه‌ها در عرصه انقلاب اسلامی می‌باشد.

رسالت و اهداف گروه

رسالت اصلی گروه پژوهشی انقلاب اسلامی تولید محتوای علمی مستدل، مستند و جذاب در حوزه انقلاب اسلامی است. متونی که هم مدرسان دروس انقلاب اسلامی را در تدریس مددکار باشد و هم دانشجویان از آن بهره مند شوند. انقلاب اسلامی مقوله ای است پیچیده و دارای ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانشناختی. فهم تمامیت انقلاب مستلزم توجه کامل به تمام این وجوه می باشد. نگاه تقلیل گرایانه و تفسیر صرفاَ سیاسی یا اجتماعی و فرهنگی نمی تواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد و تصویر کاملی از انقلاب اسلامی به محققان، اساتید، دانشجویان و علاقمندان انقلاب اسلامی ارائه نخواهد کرد. این جامع نگری هم در شناخت عوامل و ریشه های انقلاب (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانشناختی)، هم در بررسی آثار و دستاوردها (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانشناختی) و  هم شناخت چالشها، آسیبها و آفات و نیز چشم انداز آینده انقلاب اسلامی باید مورد توجه باشد. گروه پژوهشی انقلاب اسلامی چنین تصویری از انقلاب اسلامی داشته و تلاش دارد این وظیفه مهم را در حد امکان و مقدور انجام دهد. انبوه مطالعات داخلی و خارجی انجام شده در حوزه انقلاب اسلامی و تکاپوی قابل تقدیر نهادها و ارگانهای مختلف در این راستا، محصولات فراوان و قابل استفاده ای را به جامعه علمی عرضه داشته است اما لازم است متناسب با فضای علمی دانشگاه محتواهای مستدل، مستند و جذابی تولید شود که تا حد ممکن وجوه گوناگون انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده باشد.

مشخصات گروه

  1. مدیر گروه

نام: دكتر سهراب مقدمی شهيدانی

تخصص: دكتری مدرسی معارف اسلامی گرايش انقلاب اسلامی

شماره تلفن: ۳۲۱۱۰۵۸۵ ـ ۰۲۵

صفحه شخصی: 

  1. کارشناس پژوهشی گروه

نام و نام خانوادگی علی محمدی
تخصص کارشناسی ارشد تاریخ تشیع
شماره تماس ۳۲۱۱۰۲۳۴ ـ ۰۲۵۳
  • آدرس: قم، بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶، دانشگاه معارف اسلامی، طبقه دوم، معاونت پژوهش، اتاق ۲۰۱، گروه پژوهشی انقلاب اسلامی.

آثار گروه:

گروه پژوهشی انقلاب اسلامی تاکنون کتب متعددی در عرصه «انقلاب اسلامی» منتشر کرده است. کتاب های منتشر شده عبارتند از:

الف: کتاب­­های درسی:

گروه هدف و مخاطب کتب درسی، دانشجویان و دانش‌پژوهان مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات علمی هستند. از اهداف این گروه در یک برنامه بلند مدت، تدوین و تالیف کتب درسی متناسب با شاخه‌های اصلی رشته‌های دانشگاهی است.

ب: کتاب­های کمک درسی:

کتب کمک درسی نیز با هدف دانش‌افزایی و تقویت بنیة علمی مدرسان معارف اسلامی نگاشته می‌شود که تا کنون در موضوعات مختلف انقلاب اسلامی، ده‌ها کتاب ارزشمند و مفید توسط این گروه چاپ شده است.

گروه پژوهشی انقلاب اسلامی جهت بهبود و ارتقا سطح علمی این کتب و بروز‌رسانی این آثار همواره از دیدگا‌ه‌ها، پژوهش‌ها و آثار قلمی اساتید و اندیشمندان حوزه معارف اسلامی استقبال می‌کند و به همین منظور در برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی متناسب با گرایش های علمی و نیازهای مدرسان معارف اسلامی همچون برگزاری جلسات نقد کتاب با واحد ارزیابی و امور پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی مشارکت می‌کند.

ج. فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی