گزارش همایش روز وحدت حوزه و دانشگاه

گزارش همایش روز وحدت حوزه و دانشگاه

آذر ۲۸, ۱۳۹۸

همزمان با هفته پژوهش، مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، پس از تلاوت قرآن، معاون پژوهشی دانشگاه حجت‌الاسلام دکتر پناهی آزاد به تجلیل از مقام شهید مفتح و مطهری و ذکر ویژگی‌های علمی و معنوی بارز این دو بزرگوار پرداخت و در ادامه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های سال گذشته معاونت پژوهشی ارائه کرد.

سپس حجت‌الاسلام دکتر پارسانیا به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان با توجه به عنوان همایش، محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را نام برده و به این معنا توجه دادند که نخستین محوری که در این بیانیه مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده، محور علم و پیشرفت در عرصه تولید و توسعه علوم است. ایشان در تشریح ابعاد مسئله و وجه اهتمام رهبر معظم به این محور، سیری از تکون و تطور علوم مختلف اعم از پایه و فنی و انسانی و فلسفه پرداخت و اشکالات بنیادین و خطاهایی که در این سیر به دست اشخاص و جریانهای مختلف رخ داده را تبیین کرد. ایشان سپس به این مطلب عطف توجه کرد که متاسفانه امروزه میراث معیوب علومی که به خطا علوم انسانی خوانده می‌شوند، در ساختار آموزش عالی کشور رسوخ کرده و تفکراتی در ساختار تصمیم‌گیری تاثیر دارند که اساسا با مفهوم علوم انسانی اسلامی مخالفند چه رسد به ساخت و اجرای آن. این امر وظیفه مهمی بر دوش حوزه های علمیه و محققان علوم اسلامی نهاده است که بدون غرقه شدن در زرق و برق علوم فاقد مبنای عقلانی و دور از قلمرو وحی، نظامی معرفتی تاسیس و آن را از دوران تحصیل ابتدایی در ذهن و جان فرزندان این مرزوبوم اشراب کنند تا در صحنه دانشگاه تعارض‌های جدی مبنایی و رقابت دوگانه و بیگانه از هم موجب تحیر یا انکار معارف دین توسط دانشجو نگردد.

در ادامه این مراسم از استاد دکتر رجبی به عنوان استاد برتر پژوهشی، خانم مرضیه عبدلی به عنوان صاحب رساله برتر، آقای علیرضا نبی‌لو به عنوان صاحب پایان نامه برتر و آقای دکتر علیرضا کمالی به عنوان دبیر فصلنامه برتر مطالعات تفسیری تقدیر به عمل آمد.

در پایان برنامه، از ۲۲ اثر تولید شده از هفته پژوهش سال ۹۷ تا هفته پژوهش سال ۹۸ در معاونت پژوهشی دانشگاه معارف، با حضور استاد پارسانیا، ریاست دانشگاه و معاونان پژوهشی و فرهنگی، رونمایی شد.

منبع خبر: معاونت پژوهشی