گزارش نخستین پیش‌نشست همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی

گزارش نخستین پیش‌نشست همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی

بهمن ۲۳, ۱۴۰۲

نخستین پیش‌نشست همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی به صورت حضوری و مجازی در محل دانشگاه معارف اسلامی در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ برگزار گردید.
در این پیش‌نشست که با همکاری ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه‌های علمیه برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی جعفرزاده (قائم مقام دبیر علمی همایش) به ارائه بحث خویش با عنوان «الزامات رویکرد تمدنی به هوش مصنوعی» پرداختند.
ایشان ضمن مفهوم‌شناسی هوش مصنوعی، رویکرد تمدنی و علوم انسانی، به تبیین اهمیت رویکرد تمدنی به علوم انسانی پرداختند و با تأکید بر جهت‌داری هوش مصنوعی به نقش مؤلفه‌هایی نظیر اخلاق، دین و زبان در رویکرد تمدنی اشاره کردند. دکتر جعفرزاده در ادامه با محدود کردن بحث به کارکرد ابزاری هوش مصنوعی و تمرکز بر ویژگی «قدرت»، به مؤلفه‌های قدرت‌ساز هوش مصنوعی پرداختند. از نظر ایشان دانش، مهارت و توانمندی، و هنر به عنوان عناصر قدرت‌ساز هوش مصنوعی مطرح‌اند. ایشان در ادامه به بیان تفصیلی ویژگی‌های هوش مصنوعی غربی در لایه‌های دانشی، مهارتی و هنری پرداختند و الزامات هوش مصنوعی مطلوب را در حوزه‌های مذکور بررسی نمودند.
این جلسه با پاسخ قائم مقام دبیر علمی همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی به پرسش‌های حاضرین در جلسه به پایان رسید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی