گزارش مراسم وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش؛ تقدیر از پژوهشگران

گزارش مراسم وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش؛ تقدیر از پژوهشگران

آذر ۲۷, ۱۴۰۱

مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش به همت معاونت پژوهشی دانشگاه در روز شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر پناهی‌آزاد معاون پژوهشی دانشگاه، ضمن عرض خیر مقدم و تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا «سلام‌الله علیها» و گرامیداشت نام و یاد منادیان و تبلور عینی وحدت حوزه و دانشگاه، شهید مفتح و شهید مطهری، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهشی در سال گذشته و نیز اعلام تقدیر از اساتید و دانشجویان پژوهشگر دانشگاه پرداخت.
سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، به ایراد سخن پرداخت. ایشان به این مطلب توجه دادند که عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه آسیب‌های جدی فرهنگی، اجتماعی، علمی و… بر پیکره نظام و انقلاب وارد کرده است. وحدت حوزه و دانشگاه نه یک مفهوم تشریفاتی، بلکه یک ضرورت حیاتی است که تحقق آن می‌تواند حوزه و دانشگاه را از مهلکه‌ها برهاند. ایشان با استشهاد به کلامی از امام راحل که «حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند»، به دو فرهنگ رایج در حوزه و دانشگاه اشاره کردند. در حوزه فرهنگ تبیین‌های انتزاعی و فلسفی و در دانشگاه فرهنگ تجربه و لمس واقعیت‌ها حاکم است و اگر این دو به هم پیوند بخورد، آرمان‌های والای امام و انقلاب محقق خواهد شد. ایشان محدود شدن حوزه به روش اثبات مبانی و حقایق برتر عالم و دور ماندن از توصیف ابعاد و آثار دین و زندگی مؤمنانه را یک آسیب جدی دانسته، گردش از روش اثباتی به روش توصیفی را در زمینه ارائه معارف دین به قشر دانشجو، یک ضرورت برشمرده، برخی از تجربه‌های شخصی خود در جلسات دانشگاهی در این خصوص را بیان داشتند. نمونه این روش، معرفی ایمان و کفر و مؤمن و کافر به روش توصیفی است که نه تنها مقاومت یا نفرتی در مخاطب ایجاد نمی‌کند، بلکه موجب بیدارشدن فطرت و گرایش باطنی جوان به معارف وحیانی اسلام و قرآن کریم می‌شود.
در ادامه این مراسم از نفرات برتر علمی و پژوهشی دانشگاه در سال گذشته تقدیر به عمل آمد:

استاد برتر پژوهشگر: حجت‌الاسلام دکتر محمدهادی منصوری؛ عضو هیئت علمی گروه معارف قرآن و حدیث؛
دبیر فصلنامه برتر: جناب آقای دکتر علیرضا کمالی؛ دبیر فصلنامه مطالعات تفسیری؛
مؤلفان رساله برتر: آقای دکتر محمدعلی همدانی، آقای دکتر هیثم بوعذار، آقای دکتر محمد اصدق‌پور؛
مؤلفان پایان‌نامه برتر: آقای محمد عباس‌آبادی، سرکار خانم خندانی مقدم فریمانی، آقای سید محمد مهدی موسوی؛
دانشجویان کارشناسی‌ارشد دارای مقاله: آقای یونس خواجه‌وندی، آقای رامین بیات‌آزاد، آقای فرهاد دولت و آقای محمدمهدی حکیمیان.

 

در پایان این مراسم، از آثار تولیدی یک‌سال گذشته معاونت پژوهشی دانشگاه رونمایی شد.

منبع خبر: معاونت پژوهشی