گزارش برگزاری کرسی ترویجی «تحلیل مبانی کلامی وجوب مشارکت سیاسی»

گزارش برگزاری کرسی ترویجی «تحلیل مبانی کلامی وجوب مشارکت سیاسی»

آبان ۱۹, ۱۴۰۰

کرسی نظریه‌پردازی، نقد و مناظره (کرسی ترویجی) با عنوان «تحلیل مبانی کلامی وجوب مشارکت سیاسی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، با ارائه جناب آقای دکتر ابوذر رجبی استادیار گروه مبانی نظری دانشگاه معارف اسلامی و نقد حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای دکتر حسین ارجینی استادیار گروه انقلاب اسلامی و دبیری جناب آقای دکتر امیر سیاهپوش استادیار گروه انقلاب دانشگاه معارف اسلامی در روز ‌‌شنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در ابتدای نشست جناب آقای دکتر ابوذر رجبی مباحثی چون: فتوای شرکت در انتخابات به مثابه تکلیف شرعی در رأس واجبات، میزان تأثیر مبانی کلامی در فتوا، رابطه‌ی فقه و کلام و نیز ورود روشنفکران حوزوی جهت زیر سؤال بردن وجوب مشارکت سیاسی را به عنوان مقدمه بحث خود مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.
ایشان در ادامه ضمن بیان فرمایشات علامه طباطبایی(ره) در ذیل آیه شریفه ۲۱۳ سوره مبارکه بقره و با تذکر به این نکته که انتخابات جزئی از مشارکت سیاسی است و این مدل ممکن است به اقتضای زمانه تغییر کند، اظهار داشتند که اگر هیچ مستند روایی هم نداشته باشیم، با مبانی کلامی می‌شود وجوب مشارکت سیاسی را اثبات کرد.
دکتر رجبی با طرح موضوع خداشناسی و دین‌شناسی و انسان‌شناسی بحث را ادامه داده و ذیل عنوان خداشناسی به انحصار حاکمیت خداوند متعال و اینکه خداوند انسان را بر سرنوشت خود حاکم کرده است پرداختند و عنوان داشتند که ضرورت حکومت با مدل غیر مشارکتی قابل تحقق نیست.
ایشان دین‌شناسی را با بحث ولایت فقیه، قلمرو دین و جامعیت دین، بحث نبوت و امامت مطرح کرده و در موضوع انسان‌شناسی، بحث حق و تکلیف، شقاوت و سعادت را مورد بررسی قرار دادند.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام دکتر ارجینی ضمن بیان ضرورت برگزاری نشست‌هایی با چنین رویکردهایی، به عنوان ناقد کرسی، ورود کلان و عقلی و کلامی حضرت امام(ره) در مباحث حکومتی و نیز ادله‌ای چون مقبوله، وراثت، حوادث الواقعه، امانت، حصن را متذکر شدند و با عنوان این نکته که رویکرد کلامی برخلاف رویکرد فقهی صرف و تقلیدی، کار را فراتر می برد، به نقد ارائه جناب آقای دکتر رجبی پرداختند.
ایشان تببین دقیق مفاهیمی چون مشارکت و مدل‌های آن، نوع نگاه به مشروعیت و تبیین بیشتر حق حاکمیت انحصاری خداوند، مبانی و ضرورت حکومت و مشارکت، بحث جامعیت و سیادت قانون الهی و مبنای حق بودن مشارکت را جهت تکمیل هرچه بهتر بحث به عنوان پیشنهاد و تأملات لازم مطرح کردند.
جناب آقای دکتر سیاهپوش به عنوان دبیر این کرسی نیز در پایان نشست، ضمن جمع‌بندی نهایی موضوعات مطرح شده از جانب ارائه‌دهنده و ناقد محترم، نکاتی را به عنوان پیشنهاد ارائه کردند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی