گزارش برگزاری وبیناری پیش‌نشست‌های همایش «گام دوم انقلاب و مکتب شهید سلیمانی»

گزارش برگزاری وبیناری پیش‌نشست‌های همایش «گام دوم انقلاب و مکتب شهید سلیمانی»

دی ۲۵, ۱۳۹۹

در راستای برگزاری همایش «گام دوم انقلاب و مکتب شهید سلیمانی» در بهمن ماه سال جاری، پیش نشست‌های علمی با موضوع الگوی اخلاق و معنویت در مکتب شهید سلیمانی بر اساس بیانیه گام دوم باهمکاری گروه پژوهشی اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و گروه معارف اسلامی دانشگاه جامع امام حسین «علیه السلام» برگزار شد.
پیش‌نشست اول، با ارائه حجت‌الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان، استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با موضوع «مکتب حاج قاسم سلیمانی و امنیت پایدار اخلاقی مبتنی بر نظرگاه تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب»، چهارشنبه ۵ آذر ماه به صورت وبینار برگزار شد. آقای دکتر عرفان مهم‌ترین الزامات و بایسته‌های رویکردی به مکتب شهید سلیمانی را در رعایت و اهتمام «اصل فرهنگ‌سازی»، «اصل ثبات هیجانی و اثربخشی پیام»، «اصل مسئولیت‌سازی اجتماعی» و «اصل مصونیت‌بخشی» دانست. از دیدگاه وی پی‌جویی در متن بیانیه گام دوم می‌رساند که سنخ بسیاری از مطالب بیانیه، تبیین اساس، پایه‌ها، بسترها و ساحت‌های زیرین جهان فرهنگی است. مبانی فرهنگی ارائه شده در بیانیه گام دوم بر استخراج اهداف، اصول و روش‌های تحقق امنیت اخلاقی تأثیر مستقیم دارند.
پیش‌نشست دوم، با ارائه آقای دکتر محمدجواد فلاح، دانشیار گروه اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، با موضوع «الگوی اخلاق و معنویت در مکتب شهید سلیمانی بر اساس بیانیه گام دوم»، چهارشنبه ۱۲ آذر ماه به صورت وبینار برگزار شد. آقای دکتر فلاح ضمن تبیین جایگاه اخلاق و معنویت در تمدن اسلامی به ارائه الگوی اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم پرداخت و ضمن تبیین مؤلفه‌های اخلاقی در چهل‌ساله اول انقلاب بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مهم ترین شاخصه‌های اخلاقی در گام دوم را که مقام معظم رهبری پیش روی جوانان قرار داده‌اند، تبیین کرد. ایمان، اخلاص، تواضع، حق‌محوری از ویژگی‌های اخلاق فردی و دفاع از مظلوم و استواری در برابر ظالم، خیرخواهی برای امت‌ها و جوامع مسلمان و مظلوم، صبر و پایداری و امیدواری از جمله ویژگی های اجتماعی و انصاف، رعایت حدود شرعی و اخلاقی، رحم و شفقت از جمله ویژگی‌های اخلاق نظامی سردار شهید است.
پیش‌نشست سوم، با ارائه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدهادی منصوری، استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی، با موضوع «نقش مودّت اهل بیت در مکتب شهید سلیمانی، با محوریت اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم» در روز سه‌شنبه ۲۵ آذر ماه به صورت وبینار برگزار شد. ایشان بدین مطلب توجه داد که: یکی از اهداف اصلی ارسال پیامبران، تعالی اخلاق و معنویتِ توحیدمحور است. اصلی‌ترین ویژگی شهید سلیمانی و مکتب او، اهتمام به ادای چنین اجری است. حاج قاسم سلیمانی، نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) است که با پیوند اخلاق و معنویت توحیدمحور در راستای تحقق حرکت انبیاء و امامان، جان خویش را فدا نمود. «مودت فی القربی» علاوه بر ایفای نقش بازدارندگی در راستای پاکسازی نفس، نقش تمهیدی در تعالی اخلاق و معنویت در سه محور ارتباط انسان با خدا، اهل‌بیت علیهم‌السلام و مردم دارد. در پرتو چنین مودتی بود که شهید سلیمانی متواضعانه و صادقانه به جامعه انسانی خدمت رسانی کرد.
پیش‌نشست چهارم، با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مجید ابوالقاسم‌زاده، استادیار گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی، با موضوع «عقلانیت و زیست اخلاقی در مکتب شهید قاسم سلیمانی» در روز یکشنبه دی‌ماه به صورت وبینار صورت گرفت. ایشان پس از مفهوم‌شناسی عقلانیت و زیست اخلاقی و نیز اهمیت و جایگاه عقل و تعقل در قرآن و روایات، به نقش عقلانیت در زیست اخلاقی به‌ویژه در مکتب شهید سلیمانی پرداخت. وی افزود برای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نیازمند شناسایی نظام مسائل و ارائه راهکارهای عملیاتی برای دو رکن اصلی آن هستیم؛ نخست: نظامات و ساختارهای نهادی و انقلابی؛ دوم: تربیت کارگزاران انقلابی؛ که شهید سلیمانی نمونه بارز و عینی آن است. این شخصیت برجسته که طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید به چشم یک مکتب به او نگاه کرد، می‌‌تواند الگوی فکری و عملی بزرگی برای تربیت کارگزاران انقلابی و مدیران جهادی تمدن‌ساز باشد. شهید سلیمانی، مصداق بارز جمع عقل و دین بود. او چون در عقلانیت ضعف نداشت، در دیانت هم قوی بود. او کسی بود که از لحظه لحظه زندگی خود بهترین بهره‌ها را برد و عمر خود را ضایع نکرد. فضایل اخلاقی فردی، اجتماعی و الهی به ویژه اخلاص، ایثار و از خودگذشتگی، عزت‌طلبی، تواضع، استکبارستیزی، تقوا، توکل، توسل به معصومین علیهم السلام را در خود جمع کرد و از رذائل اخلاقی اجتناب می‌نمود.

منبع خبر: معاونت پژوهشی