گزارش برگزاری نشست معرفی کتاب «تاریخ تحلیلی صدر اسلام»

گزارش برگزاری نشست معرفی کتاب «تاریخ تحلیلی صدر اسلام»

آبان ۲۱, ۱۴۰۱

نشست معرفی کتاب درسی «تاریخ تحلیلی صدر اسلام؛ تبیین قرآن‌شناختی از حوادث تاریخی» اثر دکتر سید سعید روحانی و دکتر فاطمه جان‌احمدی، به همت انجمن علمی دانشجویی تاریخ و تمدن اسلامی و با همکاری معاونت محترم پژوهش و مدیریت محترم امور فرهنگی و دانشجویی، در تاریخ سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ (ساعت ۱۰) در سالن امام رضا علیه‌‌السلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست که با حضور جناب آقای دکتر سید سعید روحانی (مدیر امور پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی) به‌عنوان نویسنده کتاب، آقای حسن فاطمی‌راد (دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی) به‌عنوان دبیر علمی نشست و دانشجویان گرانقدر و اعضای محترم هیئت علمی رشته تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد؛ جناب آقای دکتر روحانی، به معرفی اثر خود پرداخته و ویژگی‌ها و نوآوری‌های کتاب خود را به‌عنوان امتیازات این کتاب، نسبت به دیگر کتاب‌های درسی با موضوع «تاریخ تحلیلی صدر اسلام» برشمردند. ایشان تدوین کتاب به‌صورت درس‌نامه و رویکرد قرآنی به حوادث و پدیده‌های تاریخ صدر اسلام و رعایت اختصار در ارائه‌ی محتوای آموزشی را از امتیازات این اثر یاد کردند.
مدیر محترم امور پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، در مقایسه میان کتاب فعلی و دیگر کتب درسی با موضوع تاریخ تحلیلی صدر اسلام، مباحثی: مانند تاریخ‌نگاری و اهتمام مسلمانان، مورخان مشهور معاصر و گذشته مسلمان، آسیب‌شناسی تاریخ اسلام و منابع آن، اصول و قواعد عام تاریخ‌نگاری، معنا و پیشینه شرق‌شناسی، خاستگاه خاورشناسی، امپراتوری روم شرقی؛ وضعیت دینی و نظام طبقاتی روم را از مباحثی دانستند که در کتب قبلی به آن پرداخته‌شده بود و در این کتاب مورد بحث قرار نگرفته است.
ایشان همچنین مباحثی همچون: اهداف و ویژگی‌های محتوایی و روشی تاریخ‌نگاری قرآن، انگیزه‌ها، اهداف، روش‌ها و شیوه‌های مخالفت یهودیان و نیز اوصاف، ویژگی‌ها، اهداف و انگیزه‌های منافقان از منظر قرآن، بیان شواهد تاریخی داعیه جهانی اسلام و بررسی نقش محیط و زمینه‌ها و بسترهای موجود در شبه‌جزیره را از جمله مباحثی دانستند که در این کتاب بدان پرداخته شده است.
در ادامه‌ این نشست اساتید و دانشجویان محترم به طرح پیشنهاد‌ها و انتقادات خود پرداختند و جناب آقای دکتر روحانی نیز ضمن پذیرش برخی پیشنهادها و انتقادات، به پاره‌ای از سؤالات پاسخ دادند.
لازم به یادآوری است که برای خرید این کتاب می‌توان از طریق فروشگاه‌های «پاتوق کتاب» در سراسر کشور و نیز «نشر معارف» اقدام کرد. برای تهیه نسخه الکترونیکی این کتاب اینجا کلیک کنید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی