کرسی ترویجی با عنوان «آسیب‌شناسی روشی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار»

کرسی ترویجی با عنوان «آسیب‌شناسی روشی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار»

تیر ۶, ۱۴۰۲

کرسی ترویجی با عنوان «آسیب‌شناسی روشی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار» در تاریخ سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه معارف اسلامی و به همت معاونت پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.
در این کرسی جناب حجت‌الاسلام دکتر محمد شهبازی (مدرس حوزه و دانشگاه) به‌عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر محمدجواد یاوری (استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام) و جناب آقای دکتر سید روح‌الله پرهیزکاری (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) به عنوان ناقدین و نیز جناب آقای سید مهدی حسینی، به‌عنوان دبیرعلمی حضور داشتند. در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، دبیرعلمی کرسی مطالب مقدماتی را ایراد نمودند. سپس حجت‌الاسلام دکتر محمد شهبازی به عنوان ارائه‌دهنده به بیان دیدگاه خود پرداختند. ایشان در ابتدا به لزوم ضرورت اخذ علم نوین بر اساس روایات، توجه به آسیب‌هایی که در این حوزه وجود دارد و نیز توجه به تلاش‌هایی که گذشتگان داشته‌اند، پرداختند.
حجت‌الاسلام شهبازی در ادامه روش‌های گذار از آموزش سنتی به آموزش نوین را اینگونه برشمردند: ۱. اعزام محصل به خارج از کشور، ۲. ایجاد مدارس نوین، ۳. ترجمه آثار غربی، ۴. ایجاد مطبوعات.
ایشان همچنین آسیب‌های موجود در هر بخش را برشمردند.
در ادامه جلسه ناقد اول جناب آقای دکتر یاوری ضمن تقدیر از تلاش ارائه‌دهنده به طرح نکات انتقادی خویش پرداختند.
ایشان به ایراداتی چون؛ کامل نبودن عنوان نسبت به مطالب ارائه شده، عدم تمرکز بر مبحث اصلی کرسی، خَلط در ابزارها، روش‌ها و مبانی، عدم وجود روشمندی مشخص و عدم توجه به منابع تخصصی اشاره نمودند.
جناب آقای دکتر سید روح‌الله پرهیزکاری نیز ضمن قدردانی از زحمات ارائه‌دهنده و تشکر از حسن انتخاب موضوع مورد نظر، به کاستی‌هایی نظیر عدم ورود مناسب به روش‌ها، عدم جامعیت آسیب‌شناسی مدارس موجود و تمرکز بر روی دارالفنون، عدم رعایت چهارچوب مطالب در ذیل بحث از مطبوعات اشاره نمودند و تأکید نمودند که این موضوع نیازمند پژوهش‌های بیشتری است.
همچنین دو نفر از شرکت‌کنندگان حاضر در این کرسی سؤالاتی را نسبت به گفته‌های ارائه‌کننده، مطرح نمودند.
در بخش بعدی ارائه‌کننده محترم با استقبال از مطالب مطرح شده به پاسخگویی و تبیین نقدهای مطرح شده پرداخت و ضمن پذیرش آنها، مواردی را به جهت تکمیل مباحث خود توضیح دادند.
در پایان دبیر علمی این جلسه جناب آقای سید مهدی حسینی با جمع‌بندی مجموع نظرات مطرح شده از طرف ارائه‌کننده و ناقدین محترم، نکاتی که لازم است به جهت غنای بحث توسط ارائه‌کننده محترم اصلاح گردد را بیان نمودند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی