کتاب “بررسی تطبیقی مبانی اندیشه اصلاح‌طلبی در ایران در دوره تاریخی ۱۳۸۴-۱۳۷۶ با مبانی اندیشه حضرت امام خمینی(ره)” منتشر شد

کتاب “بررسی تطبیقی مبانی اندیشه اصلاح‌طلبی در ایران در دوره تاریخی ۱۳۸۴-۱۳۷۶ با مبانی اندیشه حضرت امام خمینی(ره)” منتشر شد

خرداد ۱۲, ۱۳۹۹

این کتاب توسط نویسنده محترم دکتر الماس نصر دهزیری تدوین گشت و توسط گروه پژوهشی انقلاب اسلامی در ۳۵۲ ص وزیری در قالب کتاب کمک درسی با همت دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر گردید

جریان­های سیاسی، نقش مهم و بنیادینی در تحولات جوامع معاصر ایفا می­کنند. جامعه ایران در سده های اخیر و پس از انقلاب به شدت متاثر از کنشهای بازیگران سیاسی با رویکردهای مختلف فکری و معرفتی بوده است. این تنش­ها و تقابل­ها به ویژه پس از رسوخ و رسوب اندیشه­های غربی در جامعه ایران جدی­تر و اثرگذارتر می­شود. از جمله جریان های پر تنش در جامعه ایران اندیشه اصلاح طلبی است که در طول تاریخ معاصر ایران در قالب های گوناگونی ظهور و بروز کرده است و در دهه سوم نظام جمهوری اسلامی، نیز به شکلی دیگر نشان داده است. مسئله مهم و بنیادین این است که جریان اصلاح طلب پس از انقلاب مدعی است نزدیکترین مشرب و رویکرد را نسبت به امام خمینی ره دارد. در این خصوص نوشته ها متعدد است و صاحبان فکر و نظر در قالبهای بیشتر ژورنالیستی و گاه علمی و مستدل به نقد و تطبیق نظرات اصلاح طلبان با مبانی فکری حضرت امام ره پرداخته اند. در این میان جناب دکتر نصر دهزیری نیز به فراخور موضوع به ارزیابی و تحلیل این مسئله همت گمارده است.

این اثر شامل چهار فصل می باشد.

فصل اول به تاریخچه و پیشینه اصلاحات در تاریخ معاصر از دوره قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شکل‌گیری اصلاحات ناشی از انقلاب اسلامی و تفوق آن بر اصلاحات غربی می‌پردازد.

فصل دوم در دو بخش، مبانی و اصول اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و غرب در حوزه ها و شاخصه های اندیشه، سیاسی بررسی می شود. در بخش اول از این فصل، مبانی و اصول اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و در بخش دوم، مفصل بندی اندیشه  غرب مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

در فصل سوم، اندیشه اصلاح‌طلبی در ایران دردوره تاریخی ۱۳۷۶تا ۱۳۸۴ بررسی می‌شود که شامل دو بخش است. بخش اول، جریان‌شناسی جبهه موسوم به اصلاحات همراه با تعریف اصلاحات از منظر اصلاح‌طلبان، گونه‌شناسی جریانات و گروه‌های اصلاح‌طلب در دوره تاریخی ۱۳۸۴-۱۳۷۶ و سوژه‌ها و کنشگران اندیشه اصلاحات در دوره ۱۳۷۶-۱۳۸۴ اختصاص دارد. در بخش دوم علل و زمینه‌های شکل‌گیری آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل چهارم و پایانی و اصلی کتاب نیز شامل دو بخش به مبانی اندیشه اصلاحات در ایران در دوران تاریخی ۱۳۷۶تا۱۳۸۴ می پردازد. در بخش اول از این فصل، مبانی و اصول اندیشه سیاسی اصلاحات در حوزه های فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. در بخش پایانی به نقد و بررسی اندیشه و رویکرد اصلاح طلبان و نتیجه ‌گیری پرداخته خواهد شد.

این گروه از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۶۲۲ و رایانامه irs@maaref.ac.ir  منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران عرصه انقلاب اسلامی است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم.

جهت ملاحظه صفحه‌های آغازین و فهرست مطالب کتاب اینجا کلیک نمایید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی