برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «آسیب‌شناسی مبنایی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار»

برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «آسیب‌شناسی مبنایی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار»

اسفند ۸, ۱۴۰۱

کرسی ترویجی با عنوان «آسیب‌شناسی مبنایی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار» در تاریخ شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد. در این کرسی جناب حجت‌الاسلام دکتر محمد شهبازی (مدرس حوزه و دانشگاه) به‌عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر محمدجواد یاوری (استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام) و جناب آقای دکتر سید روح‌الله پرهیزکاری (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) به عنوان ناقدین و نیز جناب آقای سید مهدی حسینی، به‌عنوان دبیرعلمی حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط قاری محترم دبیرعلمی کرسی مطالب مقدماتی را ایراد نمودند. سپس حجت‌الاسلام دکتر محمد شهبازی به عنوان ارائه‌دهنده به بیان دیدگاه خود پرداختند. ایشان در ابتدا با اشاره به عواملی چون شتاب بسیار زیاد تغییرات در عصر قاجار، رسیدن به پیشرفت‌ها به هر قیمت ممکن و آسیب‌های نظام سُنتی آموزش، به علل بروز آسیب‌های مبنایی در ورود و تغییر نظام آموزش نوین به ایران اشاره نمودند.
حجت‌الاسلام دکتر محمد شهبازی در ادامه عمده آسیب‌های مبنایی را اینگونه برشمردند:

۱. سطحی‌نگری به فرهنگ غرب؛
۲. بی‌توجهی به روح استعمارگرایانه غربیان؛
۳. وابستگی فکری ـ عقیدتی (که با نفوذ در نهاد تعلیم و تربیت، جذب نخبگان و تأسیس مدارس همراه بوده است.)؛
۴. دین‌ستیزی؛
۵. تفکیک علوم دینی از علوم طبیعی.

 

در ادامه جلسه ناقد اول جناب آقای دکتر یاوری ضمن تقدیر از تلاش ارائه‌دهنده به طرح نکات انتقادی خویش پرداختند.
ایشان به فقدان مواردی چون؛ طرح ضرورت بحث، منطق چینش بحث، مفهوم شناسی، ذکر مصادیق آسیب‌ها و نتیجه‌گیری استاندارد اشاره نمودند و لازم دانستند که ضمن روشن شدن محورهای بحث و بیان دقیق‌تر قلمرو آسیب‌ها، عبارت‌پردازی‌ها منسجم و سندهای تاریخیِ مورد نیاز در این موضوع، ارائه گردد.
جناب آقای دکتر سید روح‌الله پرهیزکاری نیز ضمن قدردانی از زحمات ارائه‌دهنده و تشکر از حسن انتخاب موضوع مورد نظر، به کاستی‌هایی نظیر اشکال در تعریف آسیب مبنایی، خلط و نادرست بودن مصادیق ذکر شده برای آسیب مبنایی، کم‌رنگ بودن مصادیق و شواهد تاریخی آسیب‌ها، عدم دقت در استفاده از برخی تعابیر و اصطلاحات و عدم چینش مناسب برخی مطالب، اشاره نمودند.
در بخش بعدی ارائه کننده محترم با استقبال از مطالب مطرح شده توسط ناقدین به پاسخگویی و تبیین نقدهای مطرح شده پرداخت و ضمن پذیرش بسیاری از آنها، مواردی را به جهت تکمیل مباحث خود توضیح دادند.
در پایان دبیر علمی این جلسه جناب آقای سید مهدی حسینی با جمع‌بندی مجموع نظرات مطرح شده از طرف ارائه کننده و ناقدین محترم، نکاتی که لازم است به جهت غنای بحث توسط ارائه کننده محترم اصلاح گردد را بیان نمودند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی