برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی(ره)

برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی(ره)

آبان ۱۸, ۱۴۰۰

مراسم بزرگداشت مقام علمی، اخلاقی و عرفانی آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی(ره) به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در سالن امام رضا(ع) این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید، حجت‌الاسلام مهدی باب‌اله‌زاده دبیر علمی این بزرگداشت ضمن قدردانی از حضور اساتید، دانشجوان و طلاب حاضر در جلسه، پاسداشت مقام علمی و عرفانی علامه حسن‌زاده را در واقع پاسداشت مقام علم و معنویت در عصری که نگاه کالایی و متاع‌گونه به دانش، بر نگاه ارزشی به آن غلبه نموده است، دانست. وی با بیان اینکه شخصیت علامه حسن‌زاده برای نسل کنونی یادآور شخصیت‌های ذوفنونی مانند شیخ بهائی و خواجه نصیرالدین طوسی است ضمن اشاره به ضرورت تبیین شخصیت و سیره ایشان از سه منظر علمی، عرفانی و ناسوتی به بیان برخی از نکات و پرسش‌هایی که حول شخصیت و سیره ایشان طرح شده پرداختند.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی قمشه‌ای از اساتید و صاحب‌نظران دروس معقول حوزه علمیه قم و از شاگردان علامه حسن‌زاده ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم،شخصیت علامه حسن‌زاده آملی را جامع علوم ناسوتی و ملکوتی در حد اعلا دانستند. ایشان با اشاره به آیه کریمه «تبیاناً لکل شیء»، بیان داشتند که همه علوم در قرآن موجود بوده اما استخراج علومی مانند مثلثات فضایی نیازمند سرمایه علمی است که حضرت علامه حسن‌زاده آملی این علوم را دارا بودند. این استاد حوزه علمیه در مقام بیان عظمت و جایگاه پیامبر اسلام(ص) از زبان علامه حسن‌زاده بیان نمودند که نه تنها دست یافتن به مقام پیامبر(ص) برای هیچ‌کس میسور نیست بلکه همه دانشمندان نیز در برابر نبی مکرم اسلام(ص) اُمی محسوب می‌شوند. وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به عدم امکان دست‌یابی به مقام ذات احدیت و علم به آن، به نقل از علامه حسن‌زاده بیان داشتند که خداوند در سوره توحید خودش را معرفی نموده و در این سوره لفظ «هو» ضمیر نیست بلکه اسم خداوند متعال است و احدیت نیز وصف کلمه «الله» ـ که اسم جامع است ـ می‌باشد.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن رمضانی از اساتید مبرز فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن‌زاده نیز به تبیین سیره عرفانی علامه پرداخته و ضمن ردً شایعات مطرح شده پیرامون علامه درباره عدم ارادت ایشان به مقام ولایت معصومین(ع)، ضمن بیان شواهدی، ایشان را فانی در ولایت اهل‌بیت(ع) دانسته و اضافه نمودند که ایشان نه تنها خود را در برابر حضرات معصومین(ع) هیچ می‌دانستند که در برابر امامزادگان نیز کمال خضوع را دارا بودند. بخش پایانی جلسه نیز به طرح پرسش و پاسخ از استاد رمضانی پیرامون مباحث مطرح شده توسط ایشان و نیز شخصیت و سیره علامه حسن‌زاده آملی اختصاص یافت.

منبع خبر: معاونت پژوهشی